
1 
 

 
Complaint:  16/020 
Complainant:   R. Thompson 
Publisher:   Television New Zealand 
Publication:  ONE News Now “Nicky Hager: How to sidestep NZ tax disclosure 

rules”. Thursday 23 June 2016 
Link:  https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/nicky-hager-

sidestep-nz-tax-disclosure-rules 
Outcome: Upheld, in part and Settled, in part 
 

 
SUMMARY 
 
An article published by Television New Zealand (TVNZ) on its ONE News Now website alleged 
Complainant R. Thompson, specifically advised his clients to avoid countries with 
“information sharing agreements” with New Zealand and instructed his clients to avoid any 
countries that might enter into double tax agreement with New Zealand. 
 
The Complainant said the article contained factual inaccuracies and as he was not asked to 
comment, it was unbalanced and unfair. 
 
The Complaints Committee found the content was not clearly identified as opinion and, 
therefore, Standard 1 Accuracy applied.  
 
It considered the reference to the “disclosure rules” in the headline was not ideal but was a 
reasonable representation of the kinds of agreements referred to in the article. It found the 
reference to double tax agreements and the other types of agreements identified in the 
article as “information sharing agreements” was not misleading and was an accurate 
representation for the likely reader. The Complaints Committee held the headline and the 
statement above were not in breach of Standard 1 Accuracy and this part of the complaint 
was Not Upheld.  
 
The Committee ruled the reference to “specifically advised” was misleading as it was not 
adequately substantiated and was in breach of Standard 1 Accuracy and was Upheld.   
 
The Committee ruled the actions of the Publisher in altering the following statement “there 

are none of these agreements with the Latin American countries where Mr Thompson and 

his colleagues do business” had gone far enough to Settle this part of the complaint.  

The Complaints Committee considered the Complainant should have been contacted prior to 
the article being published. It held as this had not occurred, the article lacked a reasonable 
range of viewpoints and the Complainant was not treated fairly, in breach of Standard 2 
Balance and Standard 3 Fairness. 
 
The Committee ruled the complaint was Upheld, in part and Settled, in part. 
 

https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/nicky-hager-sidestep-nz-tax-disclosure-rules
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/nicky-hager-sidestep-nz-tax-disclosure-rules


2 
 

 

 
COMPLAINTS COMMITTEE DECISION  
 
The Complaints Committee considered the content with reference to Standards 1 Accuracy 

and 2 Balance under Part A and Standard 3 Fairness under Part B of the OMSA Code of 

Standards. 

Part A Standard 1 is concerned with whether publishers have made reasonable efforts to 
ensure news and current affairs content is accurate and/or does not mislead in relation to all 
material points of fact. Part A Standard 2 is concerned with ensuring reasonable efforts, 
where the content deals with controversial issues of public importance, are made to 
reference to a reasonable range of significant viewpoints on the issue. 
 
Part B Standard 3 required Publishers dealt fairly with any person or organisation referred to 
in online news and current affairs publications and complaints under the Fairness Standard 
which may only be brought by those participating or referred to in the content. 
 
The Complaints Committee identified the content subject to complaint was an article 
published by Television New Zealand (TVNZ) on its ONE News Now website.  This alleged 
Complainant R. Thompson, “specifically advised” his clients to avoid countries with 
“information sharing agreements” with New Zealand and instructed his clients to avoid any 
countries that might enter into double tax agreement with New Zealand. 
 
The Complainant said the article contained factual inaccuracies and as he was not asked to 
comment, it was unbalanced and unfair. 
 
The Committee confirmed it had jurisdiction to deliberate on the content and considered the 
Complainant’s concerns in turn. 
 
Opinion or application of Standard 1 Accuracy  

First the Complaints Committee assessed Television New Zealand’s (TVNZ) view the content 

was an opinion piece by investigative journalist Nicky Hager.  

The Committee took into account whether it was clearly identifiable as opinion, including the 

context and placement, and the likely reader perception. The Committee noted the use of a 

name in the header, as used in the headline, was a convention that was common with opinion 

based articles. However, in its view, this did not go far enough to signal to readers the article 

was presented from a particular perspective.  

The Committee said the article would likely be interpreted as a news story and contained a 

number of factual and absolute statements which required robust substantiation. It noted 

the article was posted under “news” on the website and read like a news article. It also took 

into account the statement relating to ‘Panama Papers’ investigations being the result of a 

collaboration of journalists at the end of the article and considered most readers would 

assume the article was news, not opinion.  

The Committee concluded it was a news article for the purposes of the OMSA Code of 
Standards and therefore Standard 1 Accuracy applied. 



3 
 

 
The statements of fact raised in the complaint against the Accuracy Standard were therefore 
relevant. 
 
STANDARD 1 ACCURACY 

Headline: “Nicky Hager: How to sidestep NZ tax disclosure rules” 
 
The Complaints Committee considered whether the headline of the article was misleading by 

implying the Complainant was “breaking the law” by avoiding “specific disclosure rules” as 

argued by the Complainant. 

The Publisher said the headline was an abbreviated description of the complex regime of the 

various agreements referred to in the article and did not misrepresent the issues when taking 

into account the article in its entirety. TVNZ argued the point of the article was that New 

Zealand had some disclosure rules which only applied to particular countries and by avoiding 

connections to those countries you could sidestep ‘disclosure rules’.  

The Committee found that while the headline was not ideal, it was not inaccurate and the 

reference to “disclosure rules” was a reasonable representation of the kinds of agreements 

referred to in the article. The Complainant’s interpretation that it signalled a specific law or 

rule had been broken was not accepted as this would not be the case for most readers in 

context provided by the article.  

The Committee concluded the headline met the requirements for accuracy and ruled it was 

not in breach of Standard 1 and was Not Upheld.  

“Specifically advised” 

The Complainant said the statement in the article that “documents show the Mossack 

Fonseca agent specifically advised his clients to avoid countries with information sharing 

agreements with New Zealand” was misleading. The Complainant said there was “no evidence 

of any such advice”. 

The Publisher said the information in the Power of Attorney document referred to in the 

article substantiated the statement that the Complainant “specifically advised” in his capacity 

as a director of the client in the Power of Attorney. TVNZ said, in part: “To imply that they 

weren't prepared on the Complainant’s advice is unconvincing and even in his complaint Mr 

Thompson goes on to state that the reason for the provisions was to preserve the look 

through company status which does suggest that he had a hand in forming the provisions.”  

TVNZ also said the Complainant referred to the information provided as advice in 

correspondence and had signed an almost identical document which “in light of this it would 

appear difficult for Mr Thompson to deny knowledge of the power of attorney documents 

referred to in the article”. 

The Committee considered how the likely reader would perceive the statement and noted 

the information provided by the Publisher to support the phrase “specifically advised”. The 

Complaints Committee said the statement “documents show the Mossack Fonseca agent 

specifically advised his clients to avoid countries with information sharing agreements with 

New Zealand” was misleading. It considered nothing in the information provided to it 



4 
 

adequately supported the strong allegation that the Complainant “specifically advised” clients 

to avoid countries with disclosure agreements. It said the statement drew strong conclusions 

which were not supported by the substantiation provided. 

The Committee said the statement, as presented in the article, was in breach of Standard 1 

Accuracy, that part of the complaint was Upheld.   

“Information sharing agreements”  

The Complainant said the statement “documents show the Mossack Fonseca agent 

specifically advised his clients to avoid countries with information sharing agreements with 

New Zealand” was misleading when the actual wording was “double tax agreements”. The 

Complainant argued “they are not interchangeable terms. It is correct that one of many 

purposes of a double tax agreement is ‘to facilitate the exchange of information’ but that 

doesn't justify referring to ‘double tax agreements’ as ‘information sharing agreements’”. 

The Publisher, TVNZ, said term “information sharing agreements” was used properly in the 

context of the article as double tax agreements relate to the facilitation of information.   

The Committee agreed and said the statement “documents show the Mossack Fonseca agent 
specifically advised his clients to avoid countries with information sharing agreements with 
New Zealand” was not misleading. It said the Complainant had taken a technical view of this 
aspect of the article and most readers would understand from the context of the article, that 
information sharing agreements referred to a range of agreements referred to in the article. 
The Committee said there was nothing inaccurate about referring to various agreements 
identified in the article by generalising them in their fundamental purpose of information 
sharing.  
 
The Committee said the statement was not in breach of Standard 1 Accuracy and ruled that 

part of the complaint was Not Upheld.   

“There are none of these agreements with the Latin American countries where Mr 
Thompson and his colleagues get most of their business” 
 
The Complainant said the statement “there are none of these agreements [information 

sharing agreements, double tax agreements and Tax Information Exchange Agreements] with 

the Latin American countries where Mr Thompson and his colleagues get most of their 

business” was factually incorrect “and the publisher had no basis to state this as a fact”. 

The Publisher, TVNZ, said it had intended to change the wording the day after the story was 

published, when notified by the Complainant, to: “there are none of these agreements with 

the Latin American countries where Mr Thompson and his colleagues do business.” The 

Committee took into account the admission from the Publisher but the amendment had not 

been implemented in a timely manner.  

However, noting the self-regulatory actions of the Publisher in amending this part of the 

article to more accurately reflect the Complainant’s position, the Committee said the change 

went far enough in addressing the concerns of inaccuracy raised in the Complaint 

The Committee ruled that part of the complaint was Settled.  

 



5 
 

 STANDARD 2 BALANCE 

The Complainant said the article was unbalanced as he was not requested to comment 

despite the authors attributing actions and purposes to him that were damaging to his 

reputation without evidence.  The Complainant said “given the technical nature of some of 

the issues and potential damage to my reputation and career, it was even more important to 

seek my comments before publishing”. 

The Publisher said it was unaware comment had not been sought from Mr Thompson 
originally. TVNZ said “when this became known TVNZ approached Mr Thompson and an article 
representing his position on the issues has been published and the following wording [in bold] 
had been removed from the article: “However, documents show the Mossack Fonseca agent 
specifically advised his clients to avoid countries with information-sharing agreements with 
New Zealand presumably to side-step the disclosure system.”   
 
The Committee considered whether comment should have been sought from the Complainant 
prior to publication and held there had been a lack of care to represent a range of viewpoints 
in a matter of public interest and controversy. The Committee found publishing a subsequent 
story which may have reflected the views of the individual did not relieve the Publisher from 
seeking comment prior to publication, nor did relying on information supplied in an interview 
for a different purpose.  
 
The Committee acknowledged the Publisher had made some efforts to rectify the error in not 

obtaining comment from the Complainant and noted the particular circumstances in which 

the story was provided to it. However, the Committee held these factors did not absolve the 

Publisher of its responsibility to ensure where the content dealt with controversial issues of 

public importance it made due reference to a reasonable range of significant viewpoints and 

opportunities were provided for those with other points of view to contribute to the content.  

The Committee said by not providing the above opportunities to the Complainant to 

comment, the content was in breach of Standard 2 Balance and ruled that part of the 

complaint was Upheld.   

 

STANDARD 3 FAIRNESS 

The Complainant said the article was unfair as he had not been contacted for comment.  
 
TVNZ said it “considers that earlier statements and this subsequent article provides Mr 
Thompson's viewpoint on the issues discussed, and the allegations made in the story 
complained about; and therefore that the requirements of Fairness have been met… Given 
the steps taken by TVNZ to subsequently amend the story (as requested by Mr Thompson) 
and provide Mr Thompson space to provide comment on the issues raised, TVNZ considers 
that the requirements of the Fairness standard have been met”. 
 
A minority said while the content lacked adequate balance and contained inaccuracies, it was 
a matter of significant Public Interest where the views of the individual referred to in the 
content were subsequently publicised. It said the Publisher did not reach the threshold for 
unfair treatment of the Complainant, when considered against the context and subject of the 
story. It was justified in the Public Interest not to seek comment from the Complainant on the 



6 
 

actual article taking into account his public profile in relation to the matters traversed in the 
article.  
 
The majority found the Complainant was not treated fairly by not being given the opportunity 

to comment on the article prior to its publication. The Committee again acknowledged the 

Publisher had subsequently contacted the Complainant and had made amendments to the 

story, as well as publishing a further article clarifying the Complainant’s view. However, the 

Committee considered those subsequent actions did not absolve the Publisher of its 

responsibility to ensure people taking part or referred to in the content were treated fairly. 

The majority said as the Complainant was never asked for comment, he was not treated fairly 

and the subject matter being of significant Public Interest did not save the Publisher from 

breaching the Fairness Standard. 

This part of complaint was Upheld. 
 
 
REMEDY 

The Complaints Committee noted the Complainant’s request for full retraction of the article 

and apology from the Publishers.  

The Complaints Committee confirmed that where a complaint had been upheld, publishers 

would publish OMSA’s decision, or a fair summary of it, on its website with similar prominence 

to the original publication. All OMSA decisions will be published on its website.  

In the complaint before it, the Complaints Committee acknowledged the Publisher had made 

changes to the content and an attempt to address the lack of comment though the publication 

of a subsequent article. 

The Committee did not consider a full retraction and apology from the Publisher was required 

in this instance. 

 

 
Content Subject to complaint: 
 
ONE News Now “Nicky Hager: How to sidestep NZ tax disclosure rules”, Thursday 23 June 
2016  
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/nicky-hager-sidestep-nz-tax-disclosure-
rules 
 
Mossack Fonseca's main New Zealand agent, Roger Thompson, drafted legal documents for 
his foreign clients instructing them to avoid countries that have information sharing 
agreements with New Zealand, the Panama Papers show. 
 
When Panama Paper stories first appeared, Prime Minister John Key denied New Zealand was 
a tax haven, saying the country "has full disclosure of information". 
 

https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/nicky-hager-sidestep-nz-tax-disclosure-rules
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/nicky-hager-sidestep-nz-tax-disclosure-rules


7 
 

"A tax haven is where you don't declare information, you can't get information, a locked box… 
We have information sharing agreements or double tax agreements with over 100 countries," 
he said. 
 
However, documents show the Mossack Fonseca agent specifically advised his clients to avoid 
countries with information sharing agreements with New Zealand. 
 
The documents include a power of attorney form dated 14 March 2014 that Mr Thompson 
prepared for an Ecuadorian client. 
 
It said the client was "absolutely prohibited from managing the Company in the following 
countries which have a DTA [double tax agreement] signed and enforced with New Zealand." 
Mr Thompson then listed "Australia, Austria, Belgium, Canada" and 34 other countries the 
client must avoid because they have double tax agreements with New Zealand. 
 
The power of attorney documents authorise the client to use the bank account of a foreign 
company or trust that has been set up without any mention of the client's name and address. 
Another document prepared for an Ecuadorian investment broker in September 2014 had 
similar wording. It said the power of attorney could be used in the client's home country "or 
in any other country provided that such country does not have a double tax agreement signed 
and enforced with New Zealand". 
 
Mr Thompson also instructed his clients to avoid any countries that might subsequently enter 
into double tax agreement (DTA) with New Zealand. 
 
Massey University senior lecturer in taxation, Deborah Russell, who was shown the 
document, said the structures "seem to have been set up to avoid information sharing with 
overseas jurisdictions". 
 
She said the document appeared to be making sure that the information about the company 
stayed in New Zealand and couldn't get out to tax authorities elsewhere. 
 
A complex structure of companies and trusts had been established by Mr Thompson and 
Mossack Fonseca for each client, with "nominee" shareholders and directors but no mention 
of the real owners in Ecuador. 
 
The power of attorney documents then gave the Ecuadorian owners use of offshore bank 
accounts set up in the name of the companies and trusts. 
 
"There's double insulation going on there," Ms Russell said. "It's not just all the proxies 
[nominee 
shareholders and directors], it's making sure the [company owners] are shielded from the 
double tax agreements." 
 
In addition to double tax agreements, New Zealand also has Tax Information Exchange 
Agreements with various tax haven nations, to help IRD seek information about New 
Zealanders using the tax havens. 
 



8 
 

There are none of these agreements with the Latin American countries where Roger 
Thompson and his colleagues get most of their business. 
 
The investigation into the Panama Papers New Zealand is a journalistic collaboration by 
reporters from ONE News, RNZ News and investigative journalist Nicky Hager. It has been 
carried out with the assistance of the International Consortium of Investigative Journalists 
(ICIJ) and the German newspaper Süddeutshe Zeitung. 
 
 

 
Complaint from R. Thompson 
 
Breach of standards of accuracy, balance and fairness.  
 
The title of the article is how to sidestep NZ disclosure rules. This is inaccurate as firstly there 
is no such NZ disclosure rule and secondly there was no attempt to sidestep any rule.  
 
The article states that I have instructed clients to avoid countries that have information 
sharing agreements with New Zealand. This is inaccurate I have never given such an 
instruction.  
 
The article states that I have advised clients to avoid countries that have information sharing 
agreements with New Zealand, with the implied purpose of avoiding disclosure requirements. 
 
This is inaccurate I have never given such advice.  
 
Clients would have been advised that a NZ look through company cannot be controlled or 
managed in a country with which NZ has a double tax agreement. The reason for such advice 
is that this is what NZ tax law requires. It has nothing to do with avoiding disclosure.  
 
Granting of a power of attorney limiting its use in certain countries is not an instruction or 
advice it is simply a power of attorney that can be used in some countries but not others.  
 
The article is unbalanced and unfair in that it assumes that the purpose of the restriction in 
the power of attorney was to avoid disclosure when in fact it was to comply with NZ law. The 
journalist made no attempt to seek my views on this and has attributed this incorrect purpose 
to me. Even after I have advised the publisher that the assumption made is incorrect the 
publisher has refused to remove the article.  
 
The article is unbalanced and unfair in that it uses the terminology "information sharing 
agreement" thereby implying the purposes of the alleged instruction and advice was to avoid 
information sharing. In fact the actual term used was double tax agreement. Although double 
tax agreements typically include information sharing provisions, calling then information 
sharing agreements is deliberately misleading. 
 
The article states that there are [not information sharing agreements] with the Latin American 
countries where Mr Thompson and his colleagues get most of their business. This is factually 
incorrect, firstly there are information sharing agreements with most Latin American countries 
under the Convention on Mutual Administration Assistance in Tax Matters 



9 
 

see http://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/Status_of_convention.pdf and 
secondly the majority of my business does not come from Latin American clients. The writer 
of the article had no basis for stating that and must have simply invented that "fact" 
Remedy: removal of the article and a public apology. 
 
 
The relevant provisions of the Code of Standards: 
 
PART A – STANDARDS THAT RELATE TO THE INFORMATION PUBLISHED 
Standard 1 Accuracy 
 
Publishers should make reasonable efforts to ensure that news and current affairs content is 
accurate and/or does not mislead in relation to all material points of fact. 
 
Guidelines 
 
1a. Comment or opinion (to which this standard does not apply) must be clearly distinguished 
from factual content. 
 
1b. If the content is edited publishers should take care to ensure that the extracts and 
abridgments used are not a distortion of the original event or the overall views expressed. 
 
Standard 2 Balance on Controversial Issues 
 
Taking account of the Context in which the content is published publishers should make 
reasonable efforts to ensure that where the content deals with controversial issues of public 
importance it makes due reference to a reasonable range of significant viewpoints on the 
issue. 
 
Guidelines 
 
2a. In determining whether there has been due reference to a reasonable range of significant 
viewpoints the publisher will consider: 
 

 the opportunities provided for those with significant viewpoints to contribute to the content; 
 whether the issue or topic is clearly presented from a particular perspective 

 
PART B–STANDARDS THAT RELATE TO THOSE PARTICIPATING OR REFERRED TO IN THE 
CONTENT 
 
Complaints under Part B may only be brought by the person or organisation taking part or 
referred to in the publication, or their representative/caregiver. 
 
Standard 3 Fairness 
Publishers should deal fairly with any person or organisation taking part or referred to in 
online news and current affairs publications. 
 
Guidelines 
 

http://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/Status_of_convention.pdf


10 
 

3a. A consideration of what is fair will depend upon the Context and the Public Interest and 
will recognise the right of individuals to express their opinion. 
 
3b. Except as justified in the Public Interest: 
 

 Contributors and participants should be informed of the nature of their participation in the 
material to be published; 

 Publishers should not obtain information or gather pictures through misrepresentation or 
deception. 
 
3c. Individuals and particularly children and young people, taking part or referred to in the 
content, should not be exploited, humiliated or unfairly identified. 
 
3d. Where the content deals with distressing circumstances (e.g. grief and bereavement) 
discretion and sensitivity are expected taking account of the Public Interest and the interests 
of those affected by the content. 
 
 
Preliminary response from TVNZ 
 
Mr Thompson complains: the title of the article is how to sidestep NZ disclosure rules. This is 
inaccurate as firstly there is no such NZ disclosure rule and secondly there was no attempt to 
sidestep any rule. 
 
TVNZ response: This was a headline on both the RNZ and the ONE News Nowstories. The 
headline is a shorthand term for, or an abbreviated description of, the complex regime of 
international information sharing agreements, double taxation arrangements and disclosure 
regimes that are currently in place and referred to in the item. It is written in a way which is 
designed to grab attention. It is acceptable in news publications to use this device for news-
story headlines. The title does not misrepresent the issues being discussed so that the 
consumer would be materially misled on the issues, especially when considering the body of 
the story. 
 
Mr Thompson complains: The article states that I have instructed clients to avoid countries 
that have information sharing agreements with New Zealand. This is inaccurate I have never 
given such an instruction. 
 
TVNZ response: Please see Paragraphs 4 and 5 of Power of Attorney for Global Agri Fund 
Limited (supplied). 
 
The power of attorney herein granted maybe used and exercised by the Attorney-in-fact to act 
in his home country, or in any other country provided that such country does not have a double 
tax agreement ("DTA'9 signed and enforced with New Zealand 
 
The place of effective management of the Company is New Zealand, so the Attorney-in fact is 
absolutely prohibited from managing the Company in the following countries which have a 
DTA signed and enforced with New Zealand, to wit: (countries then listed) 
 
The Merriam-Webster dictionary defines instruct as: 



11 
 

 
2 : to provide with authoritative information or advice 
 
http://mvw.inerriarn-webstencom/dictionary/instruct  
Mr Thompson complains: The article states that I have advised clients to avoid countries that 
have information sharing agreements with New Zealand, with the implied purpose of avoiding 
disclosure requirements. This is inaccurate I have never given such advice. 
 
TVNZ response: Please see Paragraphs 4 and 5 of Power of Attorney for Global Agri Fund 
Limited (supplied). 
 
The power of attorney herein granted maybe used and exercised by the Attorney-in-fact to act 
in his home country, or in any other country provided that such country does not have a double 
tax agreement ("DTA") signed and enforced with New Zealand. 
 
The place of effective management of the Company is New Zealand, so the Attorney-in fact is 
absolutely prohibited from managing the Company in the following countries which have a 
DTA signed and enforced with NewZealand, to wit: (countries then listed)... 
Full Definition of advise transitive verb 
 
1a : to give (someone) a recommendation about what should be done : to give advice to 
<advise her to try a drier climate> 
b : caution, warn <advise them of the consequences> 
c : recommend <advise prudence> 
 
intransitive verb 
 
: to give a recommendation about what should be done <advise on legal matters> 
http://mvw.merriam-webstencom/dictionarviadvise  
 
Mr Thompson complains: The article is unbalanced and unfair in that it assumes that the 
purpose of the restriction in the power of attorney was to avoid disclosure when in fact it was 
to comply with NZ law. The journalist made no attempt to seek my views on this and has 
attributed this incorrect purpose to me. Even after I have advised the publisher that the 
assumption made is incorrect the publisher has refused to remove the article. 
 
TVNZ response: Because of the way that the article was supplied to TVNZ we were unaware 
that comment had not been sought from Mr Thompson originally. When this became known 
TVNZ approached Mr Thompson and an article representing his position on the issues has 
been published. 
 
Please see https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/foreign-trust-rule-changes-may-
trigger-some-closures-mossack-fonseca-agent. 
 
TVNZ considers that this article provides Mr Thompson's viewpoint on the issues discussed, 
and the allegations made in the story complained about; and therefore that the requirements 
of Balance and Fairness have now been met. 
 

http://mvw.inerriarn-webstencom/dictionary/instruct
http://mvw.merriam-webstencom/dictionarviadvise


12 
 

Mr Thompson complains: The article is unbalanced and unfair in that it uses the terminology 
"information sharing agreement" thereby implying the purposes of the alleged instruction and 
advice was to avoid information sharing. In fact the actual term used was double tax 
agreement. Although double tax agreements typically include information sharing provisions, 
calling then information sharing agreements is deliberately misleading. 
 
`Information-sharing agreements’ include double-tax agreements or any other accords 
between countries which control the exchange of information between them. TVNZ therefore 
disagrees that the use of these terms in the item is inaccurate or controversial; as the term 
"information sharing agreement" is used properly the item complies with the expectations of 
the Fairness and Balance standards. 
 
The Tax Act 2007 (as at 2 June 2016) defines double tax agreements as: 
Double tax agreements  
Meaning 
(1) 
Double tax agreement means an agreement that—  
(a) has been negotiated for 1 or more of the purposes set out in subsection (2); and 
(b) has been agreed between—  
(i) the government of any territory outside New Zealand and the government of New 
Zealand; or 
(ii) the Taipei Economic and Cultural Office in New Zealand and the New Zealand Commerce 
and Industry Office; and 
(c) has entered into force as a result of a declaration by the Governor-General by Order in 
Council under subsection (3). 
Purposes 
(2) The following are the purposes for which a double tax agreement may be negotiated: 
(a) to provide relief from double taxation: 
(b) to provide relief from tax: 
(c) to tax the income derived by non-residents from any source in New Zealand: 
(d) to determine the income to be attributed to non-residents or their agencies, branches, or 
establishments in New Zealand: 
(e) to determine the income to be attributed to New Zealand residents who have special 
relationships with non-residents: 
(f) to prevent fiscal evasion: 
(g) to facilitate the exchange of information: 
(h) to assist in recovering unpaid tax. [TVNZ highlight] 
http://wmv.legislation.govt.nz/act/public/2oo7/0097/latest/DLMii2n85.1)thil#DLM1512:185  
And a taxation briefing note prepared for the Finance and Expenditure Committee has said on 
the issue of information sharing agreements in relation to Foreign account information-
sharing agreements for the United States' Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) that: 
21. In addition, as any foreign account information-sharing agreement entered into with 
the United States in relation of FATCA will be a "double tax agreement" for the purposes of the 
Income Tax Act 2007, these agreements explicitly override the Privacy Act 1993 and the Official 
Information Act 1982. This treatment is consistent with other double tax agreements under 
the Income Tax Act 2007. 
 
https://mvw.parliament.nz/resource/en-  
nz/oSCFE ADV ooDBHOH B1LL12926 1 An78o2/aocioc8ea568fdo6b6q421.91ubs2b9;8q79a4 

http://wmv.legislation.govt.nz/act/public/2oo7/0097/latest/DLMii2n85.1)thil#DLM1512:185
https://mvw.parliament.nz/resource/en-


13 
 

 
Mr Thompson states: The article states that there are [not information sharing agreements] 
with the Latin American countries where Mr Thompson and his colleagues get most of their 
business. This is factually incorrect, firstly there are information sharing agreements with most 
Latin American countries under the Convention on Mutual Administration Assistance in Tax 
Matters see http://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-
information/Status_of_convention.pdf and secondly the majority of my business does not 
come from Latin American clients. The writer of the article had no basis for stating that and 
must have simply invented that ''fact" 
 
TVNZ response: The Latin American countries are: 
Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Dominican Republic, Ecuador, El 
Salvador, Guatemala, Haiti, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Puerto 
Rico, Uruguay, Venezuela. 
 
We have highlighted the countries subject to the Convention on Mutual Administration 
Assistance in Tax Matters. It is incorrect to say "most" countries are party to the Convention. 
Ecuador, which is the country mentioned in the two cases discussed in this article, and the 
country referred to in the POA, is not included. 
 
The ONE News Now article states: There are none of these agreements with the Latin American 
countries where Roger Thompson and his colleagues get most of their business. This was 
changed on 24 June after Mr Thompson contacted Radio NZ with his complaint. The story 
went up 23 June. 
 
Response from Complainant R. Thompson 
 
In essence the article was about non-existent advice to avoid a non-existent disclosure rule, 
in other words no factual substance at all.  The original article seemed to have alternative 
different headlines including “NZ agent advised how to sidestep rules”  and “How to sidestep 
NZ disclosure rules.”  As there is in fact no disclosure rule how could it be sidestepped? It is 
not acceptable to say even in an attention grabbing title that a rule is being sidestepped when 
in fact there is no rule.   To state that I gave advice to sidestep or avoid a law is a very serious 
allegation and damaging to my reputation as a chartered accountant.  I find it incredible that 
both RNZ and TVNZ consider it is acceptable to state (whether in the title or in the main body 
of the article) that I gave advice or instructions to sidestep a law when in fact there is no such 
law.  TVNZ’s response that the headline is “an abbreviated subscription of a complex regime 
of international information sharing agreements, double taxation arrangements and 
disclosure regimes that are currently in place and referred to in the item”  appears to be an 
attempt to confuse the issue.  Either there is a law being sidestepped or there isn’t.  It turns 
out that there isn’t. 
  
The original article as attached stated: However, documents show the Mossack Fonseca agent 
specifically advised his clients to avoid countries with information-sharing agreements with 
New Zealand presumably to side-step the disclosure system.  The highlighted words were 
subsequently removed but this is no justification or remedy for their original publication.  The 
use of the words “specifically” combined with “information sharing agreements” is misleading 
when the document provided by TVNZ specifically referred to “double tax agreements”, it 
never referred to“information sharing agreements.”  They are not interchangeable terms.  It 



14 
 

is correct that one of many purposes of a double tax agreement is “to facilitate the exchange 
of information” but that doesn’t justify referring to “double tax agreements” as “information 
sharing agreements.”  When the word “specifically” is used then the words that follow should 
be 100% accurate not some interpretation or words with arguably equivalent meaning. 
  
Clearly there is no excuse for the journalists who wrote the article not contacting me for 
comment before the article was published.  The journalists were listed as “RNZ's Gyles 
Beckford, Patrick O'Meara, Jane Patterson, One News' Lee Taylor, Jessica Mutch, Andrea 
Vance, & Nicky Hager.”  Surely one of them would have thought to contact me given that I 
was the main subject of the article and the purpose of the alleged advice was attributed to 
me.  The journalists had had the relevant documents for more than 2 months before the 
article was published.  There was no urgency as the original story was already very old by this 
time with little ongoing public interest and no reason why the journalists could not contact 
me other than incompetence.  It is impossible to say that even minimum standards of fairness 
and balance were met without offering the main subject of the article an opportunity to 
present a different view than the misplaced view expressed by the authors on a highly 
technical issue.  The only other view presented was that of Deborah Russell who appears to 
have been closely aligned with the journalists throughout this Panama Papers saga, hardly 
balanced. 
  
Further it is no excuse for the publisher to say that they didn’t know that I hadn’t been 
contacted particularly when both publishers listed their own journalists as authors of the 
article.  Obviously the publishers should have asked the journalists whether I had been 
contacted before publishing such a defamatory article.  It is the publisher’s responsibility to 
ensure fairness and balance. It is irrelevant as to how the article came to TVNZ they still had 
an obligation to ensure standards were met. 
  
It is not enough to publish an amended or follow up article.  If the original article is incorrect, 
unfair or unbalanced, the publisher should say so together with a public apology.  The 
reputational damage is done when the article is originally published.  People who read the 
original article are unlikely to re-read an amended version subsequently and may not see or 
make the connection to a follow up article. The follow up article actually compounded the 
error by stating The Panama Papers show Mr Thompson, who is Mossack Fonseca's main New 
Zealand agent, told an Ecudorian client to avoid any countries that might subsequently enter 
into a double-tax agreement (DTA) with New Zealand.  Again, I did not tell the client anything, 
the power of attorney is simply limited to ensure that the company complied with the NZ legal 
requirements to be a look through company. 
  
I note that the power of attorney document provided by TVNZ does not show my signature 
and they have not produced any document that shows that I prepared it or even knew about 
it such as an accompanying email or other correspondence.  If at the time of publication they 
did not have any such other document to establish that I actually signed the power of attorney 
or to indicate that I prepared it, it is totally unreasonable to assert that I prepared it and that 
it was my advice or instructions.  It is common for documents prepared by third parties to be 
submitted to me which I may either sign or decline.   Just because my name appears on a 
document it doesn’t follow that I prepared the document.   The document provided by TVNZ 
could at best be described as a draft document and could not be regarded as advice or an 
instruction by me in any way.   The draft document states that the power of attorney could 
not be used in a country with which NZ had a double tax agreement.   The reason for this was 



15 
 

to ensure that the subject company continued to meet the NZ legal requirements to be a look 
through company, it had nothing to do with avoiding any disclosure requirements.   The 
document provided by TVNZ does not refer to an information sharing agreement and there is 
nothing y to suggest that the restriction set out in the document was for any purpose of 
avoiding disclosure requirements other than the journalists’ imagination.  As set out by TVNZ 
in their response there is no double tax agreement between NZ and Ecuador so what possible 
disclosure requirements could be avoided in that particular case. 
  
The draft power of attorney document simply restricts the use of the power of attorney to 
countries with which NZ does not have a double tax agreement.  It is not an instruction or 
advice it is a simple limitation.  An analogy could be made with a driver’s licence authorising 
the holder to drive a motor car but not a motor cycle or truck.  The driver’s licence is not an 
advice or instruction not to drive a motor cycle or truck it is simply authorisation to drive a 
motor car.  The draft document does not come within any of the definitions of instruction or 
advice referred to by TVNZ in italics below: 
  
The Merriam-Webster dictionary defines instruct as: 
2 : to provide with authoritative information or advice to provide with authoritative 
information or advice 
  
Full Definition of advise 
transitive verb 
1a : to give (someone) a recommendation about what should be done : to give advice to 
<advise her to try a drier climate> 
b : caution, warn <advise them of the consequences> 
c : recommend <advise prudence> 
intransitive verb 
: to give a recommendation about what should be done <advise on legal matters> 
  
The draft document provided by TVNZ cannot in any way be described as authoritive 
information, advice, recommendation, caution, warning or instruction provided by me at 
all.  It certainly cannot be described as “specifically advised” as stated in the article. 
  
To summarise 
  
1.       The article says I “specifically advised” when there is no evidence of any such advice 
and apparently the only document available that has now been provided by TVNZ is the 
power of attorney which is possibly only a draft document.  A stretched interpretation of 
“advise” cannot justify the use of the words “specifically advised”. 
2.       No evidence has been provided to show that the purpose of any alleged advice was to 
avoid any disclosure rule.  In fact no disclosure rule exists.  Even the title should have some 
element of accuracy.  To date neither TVNZ nor RNZ has been able to detail any disclosure rule 
that has been sidestepped.  To say in the title that I advised how to sidestep disclosure rules 
when no advice was given and there is no disclosure rule in any case is unfair and unbalanced. 
3.       The use of the words “information sharing agreements” (especially following the word 
“specifically”) is misleading when the actual wording in the document is “double tax 
agreements” 
4.       The article is unfair and unbalanced in that I was not requested to comment despite the 
authors attributing actions and purposes to me that are damaging to my reputation without 



16 
 

any evidence of such.  Given the technical nature of some of the issues and potential damage 
to my reputation and career, it was even more important to seek my comments before 
publishing.  
5.       The article is unfair and unbalanced in that it states that I get most of my business from 
Latin American clients.  This is factually incorrect and the publisher had no basis to state this 
as a fact. 
6.       The authors/publishers clearly got the wrong end of the stick on this article but still 
refuse to acknowledge this. 
7.       As previously stated I request a full retraction of the article and apology from the 
publishers. 
 
 
Response from TVNZ 
Thank you for the opportunity to respond to this complaint. The issues which came out of the 
Panama Papers, including the issues discussed by Mr Hager in the story complained about, 
were of significant public interest and indeed a Government-ordered inquiry found that "New 
Zealand's foreign trust rules, as highlighted in the article, must change for the sake of New 
Zealand's reputation". https://www.tvnz.co.nzione-newsincw-zealand/foreign-trust-rules-
must-change-sake-nzs-reputation-official-inquiry-finds  
 
It is important for New Zealand that such discussion is held within media and the item in 
question is an important part of the Panama Papers discussion as a whole. We are aware of 
RNZ's response and endorse its contents. 
 
Further to the complaint made by Mr Thompson TVNZ would like to add the following.  
 
Standard 1 Accuracy 
 
The TVNZ story is titled "Nicky Hager: How to sidestep NZ tax disclosure rules° TVNZ considers 
that this makes it clear that story was an opinion piece. Nicky Hager is a well-known 
investigative journalist, specialising in covering hard to document topics and his particular 
perspective would be well-understood by news consumers. We note that the standards allow 
that the Accuracy standard does not apply to commentary or opinion. 
 
Notwithstanding this, in regard to Thompson's comments TVNZ would like to advise the 
following: 
 

1. Mr Thompson states: As there is in fact no disclosure rule how could it be 
sidestepped? It is not acceptable to say even in an attention grabbing title that a 
rule is being sidestepped when in fact there is no rule. 
 

One of the major themes of discussion throughout our reporting on the Panama Papers was 
whether New Zealand's legislative framework makes it a tax haven. And as the Prime Minister 
is quoted in the article this comes down to whether there is "full disclosure of information". 
 
There are two elements to this: 

I. who is identified in the New Zealand records (and whether that person/entity is 
the beneficial owner or a nominee), and 

II. which countries get access to New Zealand records. 

https://www.tvnz.co.nzione-newsincw-zealand/foreign-trust-rules-must-change-sake-nzs-reputation-official-inquiry-finds
https://www.tvnz.co.nzione-newsincw-zealand/foreign-trust-rules-must-change-sake-nzs-reputation-official-inquiry-finds


17 
 

 
By attempting to force TVNZ to identify a particular disclosure rule that he is alleged to have 
side-stepped, Mr Thompson is effectively "side-stepping" the issue at the heart of the article. 
Mr Hager is arguing that although New Zealand has some disclosure rules, because they only 
apply with particular countries where there are information sharing agreements and/or 
double tax regimes, you can avoid, or side-step, the rules if you avoid any connection to those 
countries; and he's pointing out that the effect of the POA was to ensure that any disclosure 
rules which may have otherwise applied were side-stepped. 
 

2. Mr Thompson states: To state that I gave advice to sidestep or avoid a law is a very 
serious allegation and damaging to my reputation as a chartered accountant. I find 
it incredible that both RNZ and TVNZ consider it is acceptable to state (whether in 
the title or in the main body of the article) that I gave advice or instructions to 
sidestep a law when in fact there is no such law. And ... Just because my name 
appears on a document it doesn't follow that I prepared the document. The 
document provided by TVNZ could at best be described as a draft document and 
could not be regarded as advice or an instruction by me in any way. The draft 
document states that the power of attorney could not be used in a country with 
which NZ bad a double tax agreement. The reason for this was to ensure that the 
subject company continued to meet the NZ legal requirements to be a look through 
company, it had nothing to do with avoiding any disclosure requirements. 

 
Mr Thompson's arguments around whether he "advised" clients do not stand up to scrutiny. 
There are two specific provisions in the POA that prohibit connection with countries that have 
a double tax agreement with New Zealand. The document sets out that Mr Thompson is 
acting in his capacity as a director of the client in the power of attorney. To imply that they 
weren't prepared on his advice is unconvincing and even in his complaint Mr Thompson goes 
on to state that the reason for the provisions was to preserve the look through company 
status which does suggest that he had a hand in forming the provisions. 
 
TVNZ also notes that Mr Thompson's complaint in this regard is contrary to comments 
contained in his earlier emails to RNZ and TVNZ in particular an email of June 23, 2016 at 
12:16 PM where he states in part that "Firstly the advice never referred to" and again "The 
purpose the advice was given should have been evident from the documents" and as per RNZ's 
response to this complaint, TVNZ can also provide to the Authority, if required, a near 
identical power of attorney document with almost identical wording that is signed by Mr 
Thompson. In light of this it would appear difficult for Mr Thompson to deny knowledge of 
the power of attorney documents referred to in the article. 
 

3. Mr Thompson states: The original article as attached stated: However, documents 
show the Mossack Fonseca agent specifically advised his clients to avoid countries 
with information-sharing agreements with New Zealand presumably to side-step 
the disclosure system. The highlighted words were subsequently removed but this 
is no justification or remedy for their original publication. The use of the words 
"specifically" combined with "information sharing agreements" is misleading when 
the document provided by TVNZ specifically referred to "double tax agreements", 
it never referred to "information sharing agreements." They are not 
interchangeable terms. It is correct that one of many purposes of a double tax 
agreement is "to facilitate the exchange of information" but that doesn't justify 



18 
 

referring to "double tax agreements" as "information sharing agreements." When 
the word "specifically" is used then the words that follow should be wo% accurate 
not some interpretation or words with arguably equivalent meaning. 

 
As Mr Thompson acknowledges the words "presumably to side-step the disclosure system” 
were removed from the story as soon as TVNZ became aware of Mr Thompson's complaint 
on this point. In recognition that Mr Thompson had not been asked for comment on these 
specific points he was given an opportunity by TVNZ to discuss the issues raised in Mr Hager's 
opinion piece here: https://www.tvra.co.nzione-news/new-zealand/foreign-trust-rule-
chanees-rnay-trigger-some-closures-mossack-fonseca-agent.  
 
In terms of standard 1 TVNZ considers that the comment is Mr Hager's opinion and therefore 
not subject to the expectations of this standard, however if the Committee is minded 
otherwise, TVNZ submits that this aspect has been settled by the fast amendment. 
 

4. Mr Thompson states: The article is unfair and unbalanced in that it states that get 
most of my business from Latin American clients. This is factually incorrect and the 
publisher had no basis to state this as a fact. 

 
The ONE News Now article stated: There are none of these agreements with the Latin 
American countries where Roger Thompson and his colleagues get most of their business. 
It was TVNZ's intention to change this sentence to: there are none of these agreements with 
the Latin American countries where Mr Thompson and his colleagues do business when Mr 
Thompson made his complaint, which is what TVNZ advised in our correspondence of 29 June.  
Unfortunately, we have found that this change did not occur in the timely manner we had 
expected. We apologise to Mr Thompson for the delay in making this change; however TVNZ 
does not consider that this point concerns a material fact in the item as whether "most" or 
"some" of Mr Thompson's business comes from Latin American countries the material points 
in the article concerning his advice to these clients remains the same. 
 
TVNZ therefore does not agree that a breach of the accuracy standard has occurred.  
 
In regard to standard 2 Balance 
 
The article complained about appeared in the context of TVNZ's wider reporting on the 
Panama Papers, which produced over 40 stories in the period from April 4 to July 13 - 
https://www.tvnz.co.nzione-news/panama-papers.  
 
While it's unfortunate that Mr Thompson wasn't provided with an opportunity to comment 
prior to this particular article being published, as discussed TVNZ was not aware of this; and 
it certainly isn't our standard practice. As also discussed TVNZ addressed Mr Thompson's 
concern on this point by incorporating his response into the later story. 
Please see littps://www.tvnz.co.nzionc-news/new-zealand/foreign-trust-rule-changes-mav-
trigger-some-closures-mossack-fonseca-a-ent 
 
In a wider context Mr Thompson was provided with plenty of earlier opportunities to 
comment on articles that had a similar focus on New Zealand's disclosure regime and his/his 
firm's connection with the Panama Papers. Of particular relevance TVNZ sought and published 
his views on the wider issues at a much earlier stage (8 May) 

https://www.tvra.co.nzione-news/new-zealand/foreign-trust-rule-chanees-rnay-trigger-some-closures-mossack-fonseca-agent.
https://www.tvra.co.nzione-news/new-zealand/foreign-trust-rule-chanees-rnay-trigger-some-closures-mossack-fonseca-agent.
https://www.tvnz.co.nzione-news/panama-papers.
http://www.tvnz.co/
http://www.tvnz.co/


19 
 

littps://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealandhanama-papers-nz-roger-thompsons-full-
response  
and as you'll see, that article includes his full response to the question of whether people used 
his services to limit their tax liabilities or to deliberately keep their identities secret. 
 
TVNZ therefore considers that significant viewpoints were included within the period of 
current interest and does not agree that a breach of the balance standard has occurred. 
 
In regard to standard 3 Fairness  
 

5. Mr Thompson states: Clearly there is no excuse for the journalists who wrote 
the article not contacting me for comment before the article was published... 
And Obviously the publishers should have asked the journalists whether I had 
been contacted before publishing such a defamatory article. It is the publisher's 
responsibility to ensure fairness and balance. It is irrelevant as to how the 
article came to TVNZ they still had an obligation to ensure standards were met. 

 
As discussed because of the way that the article was supplied to TVNZ we were unaware that 
comment had not been sought from Mr Thompson originally. When this became known TVNZ 
approached Mr Thompson and an article representing his position on the issues has been 
published. Please see: littps://www.tvnz.co.nzione-news/new-zealancl/foreign-trust-nale-
changes-may-trigger-sorne-closures-mossack-fonseca-agent  
 
TVNZ considers that earlier statements and this subsequent article provides Mr Thompson's 
viewpoint on the issues discussed, and the allegations made in the story complained about; 
and therefore that the requirements of Fairness have been met. 
 
Mr Thompson states: No evidence has been provided to show that the purpose of any alleged 
advice was to avoid any disclosure rule. In fact no disclosure rule exists. Even the title should 
have some element of accuracy. To date neither TVNZ nor RNZ has been able to detail any 
disclosure rule that has been sidestepped. To say in the title that I advised how to sidestep 
disclosure rules when no advice was given and there is no disclosure rule in any case is unfair 
and unbalanced. 
 
Please see TVNZ's response under 2 & 3 above. 
 
Given the steps taken by TVNZ to subsequently amend the story (as requested by Mr 
Thompson) and provide Mr Thompson space to provide comment on the issues raised, TVNZ 
considers that the requirements of the Fairness standard have been met. 
 
As discussed, TVNZ also endorses the arguments on the standards as laid out in the RNZ 
response on this complaint. 
 
If the Complaints Committee has any further questions about this complaint please let me 
know. 

 

http://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealandhanama-papers-nz-roger-thompsons-full-response
http://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealandhanama-papers-nz-roger-thompsons-full-response
http://www.tvnz.co/
http://www.tvnz.co/


20 
 

 

 

 


