
1 
 

 
 
Complaint:  16/021 
Complainant:   R. Thompson 
Publisher:   RNZ 
Publication:  RNZ website “How to Sidestep NZ tax Disclosure rules”. Thursday 23 

June 2016 
Link:  http://www.radionz.co.nz/news/panama-papers/307045/how-to-

sidestep-nz-disclosure-rules 
Outcome: Upheld, in part 
 

 
SUMMARY 
 
An article published by Radio New Zealand (RNZ) on its website alleged Complainant R. 
Thompson, “specifically advised” his clients to avoid countries with information sharing 
agreements with New Zealand and instructed his clients to avoid any countries that might 
enter into double tax agreement with New Zealand. 
 
The Complainant said the article contained factual inaccuracies and as he was not asked to 
comment, it was unbalanced and unfair. 
 
The Complaints Committee considered the reference to the “disclosure rules” in the headline 
was not ideal but was a reasonable representation of the kinds of agreements referred to in 
the article. The Complaints Committee held the headline was not in breach of Standard 1 
Accuracy and this part of the complaint was Not Upheld.  
 
The Committee ruled the reference to “specifically advised” was misleading as it was not 
adequately substantiated and was in breach of Standard 1 Accuracy and was Upheld.   
 
The Complaints Committee considered the Complainant should have been contacted prior to 
the article being published. It held as this had not occurred, the article lacked a reasonable 
range of viewpoints and the Complainant was not treated fairly, in breach of Standard 2 
Balance and Standard 3 Fairness. 
 
The complaint was Upheld, in part. 
 

 
COMPLAINTS COMMITTEE DECISION  
 
The Complaints Committee considered the content with reference to Standards 1 Accuracy 

and 2 Balance under Part A and Standard 3 Fairness under Part B of the OMSA Code of 

Standards. 

http://www.radionz.co.nz/news/panama-papers/307045/how-to-sidestep-nz-disclosure-rules
http://www.radionz.co.nz/news/panama-papers/307045/how-to-sidestep-nz-disclosure-rules


2 
 

Part A Standard 1 is concerned with whether publishers have made reasonable efforts to 
ensure that news and current affairs content is accurate and/or does not mislead in relation 
to all material points of fact. Part A Standard 2 is concerned with ensuring reasonable efforts, 
where the content deals with controversial issues of public importance, are made to 
reference to a reasonable range of significant viewpoints on the issue. 
 
Part B Standard 3 required that Publishers deal fairly with any person or organisation referred 
to in online news and current affairs publications and complaints under the Fairness Standard 
which may only be brought by those participating or referred to in the content. 
 
The complaint was about an article published by Radio New Zealand (RNZ) on its website 
which alleged Complainant R. Thompson, “specifically advised” his clients to avoid countries 
with “information sharing agreements” with New Zealand and instructed his clients to avoid 
any countries that might enter into double tax agreement with New Zealand. 
 
The Complainant said the article contained factual inaccuracies and as he was not asked to 
comment, it was unbalanced and unfair. 
 
The Committee confirmed it had jurisdiction to deliberate on the content and considered 
each of the Complainant’s concerns. 
 
 
Bill of Rights and the Freedom of Expression 
 
The Complaints Committee noted that RNZ had said “…that under section 14 of the New 
Zealand Bill of Rights Act 1990 our right to impart information and our audience's right to 
receive information is protected. There is a strong public interest in the topic of this article 
and in a free and democratic society such as ours, it is imperative that the value of such 
freedom of speech is protected. The article complained of must fall in the category of ‘high-
value’ speech as it addresses matters of confidence in New Zealand's taxation and legislation 
systems and it is noted that the government called for, and has received, a high-level review 
on the overall matters raised by the ‘Panama Papers’. To uphold any aspect of a complaint 
such as that put forward on this occasion would be an unwarranted limitation on the freedom 
of speech rights of a publisher such as RNZ to report the valid views of an expert, such as on 
this occasion Massey University's senior lecturer in taxation Deborah Russell, let alone report 
on the matters raised by the release of the ‘Panama Papers’.” 
 
The Committee acknowledged the important place of the Bill of Rights Act in providing 

protection for freedom of expression however, it noted this freedom was not absolute. The 

Code of Standards fettered this to an extent and the Committee accepted the need for 

balance in assessing whether the limitations imposed by the Code were reasonable and 

demonstrably justified.  

The Committee considered the statements of fact raised in the complaint against the 
Accuracy Standard. 
 

 



3 
 

STANDARD 1 ACCURACY 

Headline: “How to sidestep NZ tax disclosure rules” 
 
The Complainant said “the title of the article is how to sidestep NZ disclosure rules. This is 

inaccurate as firstly there is no such NZ disclosure rule and secondly there was no attempt to 

sidestep any rule. “ 

The Publisher, RNZ said “term ‘NZ disclosure rules’ in a headline is an acceptable shorthand 

term for, or an abbreviated description of, the complex regime of international information 

sharing agreements, double taxation arrangements and disclosure regimes that are currently 

in place and referred to in the item. Likewise, it is meaningful to a lay audience to describe a 

‘double tax agreement’ as an ‘information sharing agreement’.  This does not breach any of 

the standards nominated. 

RNZ argued that the story was written with the lay reader in mind, as should be the case… it 
is a perfectly legitimate journalistic tool to refer to such a regime as a set of ‘rules’. The 
complainant suggests that there is no specific ‘disclosure rule’ but this misses the point that 
the term is used in reference to describe the overall regime.  RNZ submits that the audience 
would not have been misled by this term.” 
 
The Committee noted previous ruling 16/020 which concerned a similar complaint about the 

reference to “disclosure rules” in the headline of the article. That Decision said, in part:  

 

“while the headline was not ideal, it was not inaccurate and the reference was to 

‘disclosure rules’ was a reasonable representation of the kinds of agreements referred to 

in the article. The Complainant’s interpretation that it signalled a specific law or rule had 

been broken, the Committee said this would not be the case for most readers due to the 

context provided by the article.”  

Consistent with the previous Decision, the Committee held the headline observed the 

requirements for accuracy and ruled it was not in breach of Standard 1 of the OMSA Code of 

Standards and was Not Upheld.  

“Specifically advised” 

The Complainant said the statement in the article that “documents show the Mossack 

Fonseca agent specifically advised his clients to avoid countries with information sharing 

agreements with New Zealand” was misleading. The Complainant said there was “no evidence 

of any such advice.”  

The Publisher, RNZ said, in part: “this is contrary to comments contained in his earlier emails 
to RNZ and TVNZ… RNZ submits that the complainant cannot both refer to advice given in the 
above terms in that email to RNZ and then later in his submission to OMSA suggest that the 
advice was not given.” RNZ continued that a “near identical” power of attorney document 
was signed by the Complainant and “in light of the above it would appear difficult for the 



4 
 

complainant to deny knowledge of the power of attorney documents referred to in the 
article.” 
 
The Committee noted Decision 16/020 which considered the same statement in the same 

context in an article published by TVNZ. That Decision said, in part:  

“The Committee turned to consider the likely reader takeout of the statement and noted 

the information provided by the Publisher to support the phrase “specifically advised”. The 

Complaints Committee said the statement ‘documents show the Mossack Fonseca agent 

specifically advised his clients to avoid countries with information sharing agreements 

with New Zealand’ was misleading. It considered nothing in the information provided to it 

adequately supported the strong allegation that the Complainant “specifically advised” 

clients to avoid countries with disclosure agreements. It said the statement drew strong 

conclusions which were not supported by the substantiation provided.” 

In line with the previous Decision, the Committee held the statement, as presented in this 

article, was in breach of Standard 1 Accuracy and ruled that part of the complaint was Upheld.   

 

STANDARD 2 BALANCE 

The Complainant said the article was unbalanced as he was not invited to comment despite 

the authors attributing actions and purposes to him that were damaging to his reputation 

without any evidence.  The Complainant said “given the technical nature of some of the issues 

and potential damage to my reputation and career, it was even more important to seek my 

comments before publishing.” 

The Publisher, RNZ, submitted that “over the period of current interest in this topic, Mr 
Thompson's views were put to our audience.” The Committee noted a news story provided 
which RNZ said was “an example of RNZ drawing the audience's attention to the fact that 
other significant points of view exist on this topic which is what the standard requires.  There 
is the point too that our audience would also have been aware of Mr Thompson's position 
through coverage in other media during the period of current interest.” 
 
Consistent with Decision 16/020, the Committee held there had been a breach of Standard 2 

Balance. It said publishing a subsequent story with comment from the Complainant did not 

absolve the Publisher of its responsibility to ensure it makes due reference to a reasonable 

range of significant viewpoints and opportunities are provided for those with other points of 

view on controversial issues. 

The Committee held that relying on an audience being aware of alternative viewpoints did 

not equate to a reasonable effort to ensure balanced reporting on a controversial matter.  

The Committee held that by not providing an opportunity to the Complainant, to comment 

prior to Publication, it was in breach of Standard 2 Balance and that part of the complaint was 

Upheld.   

 



5 
 

STANDARD 3 FAIRNESS 

The Complainant said the article was unfair as he had not been contacted for comment.  
 
RNZ submitted that it “rejects the notion that the complainant has been unfairly treated… 
There has been contact between Mr Thompson and reporters prior to this article being 
published in relation to another article and it was open to RNZ to rely on the content of those 
exchanges, as well as having formed a view of Mr Thompson’s position in regard to the 
“Panama Papers” when preparing subsequent articles.  As a precaution, external legal advice 
was also sought before the article in question was published.  As well, RNZ had at its disposal 
documents revealed in the "Panama Papers" and there is no question of the authenticity of 
those papers.”   
  
The Publisher argued “the article was critical of Mr Thompson, but that does not mean it was 
unfair. From time to time, people named in articles can expect criticism, even trenchant 
criticism, but unless some significant harm accrues from the article the matter can be taken 
no further under the standards.” 
 
The Complaints Committee noted the Publisher removed the phrase “presumably to side-
step the disclosure system” in response to contact from the Complainant. It noted where it 
said “the timely response on RNZ’s part would suggest that if indeed it was a matter to be 
considered under the fairness standard, it is now settled by that action on our part.” 
 
A minority said while the content lacked adequate balance and contained inaccuracies, it was 
a matter of significant Public Interest where the views of the individual referred to in the 
content were subsequently publicised. It said the Publisher did not reach the threshold for 
unfair treatment of the Complainant, when considered against the context and subject of the 
story. It was justified in the Public Interest not to seek comment from the Complainant on the 
actual article taking into account his public profile in relation to the matters traversed in the 
article.  
 
The majority however, found the Complainant was not treated fairly by not being given the 

opportunity to comment prior to publication. The Committee again acknowledged the 

Publisher had subsequently contacted the Complainant and had made some amendments to 

the story, as well as publishing a further article clarifying the Complainant’s view. However, 

the Committee considered those subsequent actions did not absolve the Publisher of its 

responsibility to ensure people taking part or referred to in the content were treated fairly. 

The majority held as the Complainant was never asked for comment, they were not treated 

fairly and the subject matter being of significant Public Interest did not save the Publisher 

from breaching the Fairness Standard. 

This part of the complaint was Upheld. 
 
 
REMEDY 

The Complaints Committee noted the Complainant’s request for full retraction of the article 

and apology from the Publishers.  



6 
 

Where a complaint has been upheld, publishers must publish OMSA’s decision, or a fair 

summary of it, on its website with similar prominence to the original publication. All OMSA 

decisions are also published on its website.  

The Complaints Committee acknowledged the Publisher had made changes to the content 

and an attempt to address the lack of comment though the publication of a subsequent 

article. 

In all the circumstances, the Committee did not consider a full retraction and apology was 

required. 

 

 
Content Subject to complaint: 
 
RNZ “How to sidestep NZ tax disclosure rules”, Thursday 23 June 2016  
 
http://www.radionz.co.nz/news/panama-papers/307045/how-to-sidestep-nz-disclosure-
rules 
 
RNZ’s Gyles Beckford, Patrick O’Meara, jane Patterson, One News’ Lee Taylor, Jessica 
Mutch, Andrea Vance, & Nicky Hager* 
 
Mossack Fonseca's main New Zealand agent, Roger Thompson, drafted legal documents for 
his foreign clients instructing them to avoid countries that have information sharing 
agreements with New Zealand, the Panama Papers show. 
 
When Panama Paper stories first appeared, Prime Minister John Key denied New Zealand was 
a tax haven, saying the country "has full disclosure of information". 
 
"A tax haven is where you don't declare information, you can't get information, a locked box… 
We have information sharing agreements or double tax agreements with over 100 countries," 
he said. 
 
However, documents show the Mossack Fonseca agent specifically advised his clients to avoid 
countries with information sharing agreements with New Zealand. 
 
The documents include a power of attorney form dated 14 March 2014 that Mr Thompson 
prepared for an Ecuadorian client. 
 
It said the client was "absolutely prohibited from managing the Company in the following 
countries which have a DTA [double tax agreement] signed and enforced with New Zealand." 
Mr Thompson then listed "Australia, Austria, Belgium, Canada" and 34 other countries the 
client must avoid because they have double tax agreements with New Zealand. 
 
The power of attorney documents authorise the client to use the bank account of a foreign 
company or trust that has been set up without any mention of the client's name and address. 

http://www.radionz.co.nz/news/panama-papers/307045/how-to-sidestep-nz-disclosure-rules
http://www.radionz.co.nz/news/panama-papers/307045/how-to-sidestep-nz-disclosure-rules


7 
 

Another document prepared for an Ecuadorian investment broker in September 2014 had 
similar wording. It said the power of attorney could be used in the client's home country "or 
in any other country provided that such country does not have a double tax agreement signed 
and enforced with New Zealand". 
 
Mr Thompson also instructed his clients to avoid any countries that might subsequently enter 
into double tax agreement (DTA) with New Zealand. 
 
Massey University senior lecturer in taxation, Deborah Russell, who was shown the 
document, said the structures "seem to have been set up to avoid information sharing with 
overseas jurisdictions". 
 
The document appeared to be making sure that the information about the company stayed 
in New Zealand and couldn't get out to tax authorities elsewhere, she said. 
 
A complex structure of companies and trusts had been established by Mr Thompson and 
Mossack Fonseca for each client, with "nominee" shareholders and directors but no mention 
of the real owners in Ecuador. 
 
The power of attorney documents then gave the Ecuadorian owners use of offshore bank 
accounts set up in the name of the companies and trusts. 
 
"There's double insulation going on there," Ms Russell said. "It's not just all the proxies 
[nominee shareholders and directors], it's making sure the [company owners] are shielded 
from the double tax agreements." 
 
In addition to double tax agreements, New Zealand also has Tax Information Exchange 
Agreements with various tax haven nations, to help IRD seek information about New 
Zealanders using the tax havens. 
 
There are none of these agreements with the Latin American countries where Roger 
Thompson and his colleagues get most of their business. 
 
*The investigation into the Panama Papers New Zealand is a journalistic collaboration by 
reporters from ONE News, RNZ News and investigative journalist Nicky Hager. It has been 
carried out with the assistance of the International Consortium of Investigative Journalists 
(ICIJ) and the German newspaper Süddeutshe Zeitung. 
 
 

 
 
Complaint from R. Thompson 

Accuracy, balance and fairness.  

The title of the article is how to sidestep NZ disclosure rules. This is inaccurate as firstly there 

is no such NZ disclosure rule and secondly there was no attempt to sidestep any rule.  

 



8 
 

The article states that I have instructed clients to avoid countries that have information 

sharing agreements with New Zealand. 

Remedy: Removal of the article and public apology  

The relevant provisions of the Code of Standards: 
 
PART A – STANDARDS THAT RELATE TO THE INFORMATION PUBLISHED 
Standard 1 Accuracy 
 
Publishers should make reasonable efforts to ensure that news and current affairs content is 
accurate and/or does not mislead in relation to all material points of fact. 
 
Guidelines 
 
1a. Comment or opinion (to which this standard does not apply) must be clearly distinguished 
from factual content. 
 
1b. If the content is edited publishers should take care to ensure that the extracts and 
abridgments used are not a distortion of the original event or the overall views expressed. 
 
Standard 2 Balance on Controversial Issues 
 
Taking account of the Context in which the content is published publishers should make 
reasonable efforts to ensure that where the content deals with controversial issues of public 
importance it makes due reference to a reasonable range of significant viewpoints on the 
issue. 
 
Guidelines 
 
2a. In determining whether there has been due reference to a reasonable range of significant 
viewpoints the publisher will consider: 
 

 the opportunities provided for those with significant viewpoints to contribute to the content; 
 whether the issue or topic is clearly presented from a particular perspective 

 
PART B–STANDARDS THAT RELATE TO THOSE PARTICIPATING OR REFERRED TO IN THE 
CONTENT 
 
Complaints under Part B may only be brought by the person or organisation taking part or 
referred to in the publication, or their representative/caregiver. 
 
Standard 3 Fairness 
Publishers should deal fairly with any person or organisation taking part or referred to in 
online news and current affairs publications. 
 
Guidelines 
 



9 
 

3a. A consideration of what is fair will depend upon the Context and the Public Interest and 
will recognise the right of individuals to express their opinion. 
 
3b. Except as justified in the Public Interest: 
 

 Contributors and participants should be informed of the nature of their participation in the 
material to be published; 

 Publishers should not obtain information or gather pictures through misrepresentation or 
deception. 
 
3c. Individuals and particularly children and young people, taking part or referred to in the 
content, should not be exploited, humiliated or unfairly identified. 
 
3d. Where the content deals with distressing circumstances (e.g. grief and bereavement) 
discretion and sensitivity are expected taking account of the Public Interest and the interests 
of those affected by the content. 
 

Preliminary response from RNZ 

Thank you for the opportunity to provide preliminary comment.  RNZ submits that the term 
“NZ disclosure rules” in a headline is an acceptable shorthand term for, or an abbreviated 
description of, the complex regime of international information sharing agreements, double 
taxation arrangements and disclosure regimes that are currently in place and referred to in 
the item. This does not breach any of the standards nominated nor does the complainant 
suggest how it breaches any of the standards. While the complainant suggests that 
“…secondly there was no attempt to sidestep any rule” no details are provided in that regard 
or again how the statement may have breached any of the standards nominated. 
  
The complainant also notes  “….[t]he article states that I have instructed clients to avoid 
countries that have information sharing agreements with New Zealand” but provides no 
detail as to how this statement breaches any of that standards nominated. 
  
We submit, primarily because of a lack of detail,  there are no  grounds for the complaint to 
proceed. 
  
We trust the above is of assistance. 
 
Response from Complainant R. Thompson 
 
In essence the article was about non-existent advice to avoid a non-existent disclosure rule, 
in other words no factual substance at all.  The original article seemed to have alternative 
different headlines including “NZ agent advised how to sidestep rules”  and “How to sidestep 
NZ disclosure rules.”  As there is in fact no disclosure rule how could it be sidestepped? It is 
not acceptable to say even in an attention grabbing title that a rule is being sidestepped when 
in fact there is no rule.   To state that I gave advice to sidestep or avoid a law is a very serious 
allegation and damaging to my reputation as a chartered accountant.  I find it incredible that 
both RNZ and TVNZ consider it is acceptable to state (whether in the title or in the main body 



10 
 

of the article) that I gave advice or instructions to sidestep a law when in fact there is no such 
law.  TVNZ’s response that the headline is “an abbreviated subscription of a complex regime 
of international information sharing agreements, double taxation arrangements and 
disclosure regimes that are currently in place and referred to in the item”  appears to be an 
attempt to confuse the issue.  Either there is a law being sidestepped or there isn’t.  It turns 
out that there isn’t. 
  
The original article as attached stated: However, documents show the Mossack Fonseca agent 
specifically advised his clients to avoid countries with information-sharing agreements with 
New Zealand presumably to side-step the disclosure system.  The highlighted words were 
subsequently removed but this is no justification or remedy for their original publication.  The 
use of the words “specifically” combined with “information sharing agreements” is misleading 
when the document provided by TVNZ specifically referred to “double tax agreements”, it 
never referred to “information sharing agreements.”  They are not interchangeable terms.  It 
is correct that one of many purposes of a double tax agreement is “to facilitate the exchange 
of information” but that doesn’t justify referring to “double tax agreements” as “information 
sharing agreements.”  When the word “specifically” is used then the words that follow should 
be 100% accurate not some interpretation or words with arguably equivalent meaning. 
  
Clearly there is no excuse for the journalists who wrote the article not contacting me for 
comment before the article was published.  The journalists were listed as “RNZ's Gyles 
Beckford, Patrick O'Meara, Jane Patterson, One News' Lee Taylor, Jessica Mutch, Andrea 
Vance, & Nicky Hager.”  Surely one of them would have thought to contact me given that I 
was the main subject of the article and the purpose of the alleged advice was attributed to 
me.  The journalists had had the relevant documents for more than 2 months before the 
article was published.  There was no urgency as the original story was already very old by this 
time with little ongoing public interest and no reason why the journalists could not contact 
me other than incompetence.  It is impossible to say that even minimum standards of fairness 
and balance were met without offering the main subject of the article an opportunity to 
present a different view than the misplaced view expressed by the authors on a highly 
technical issue.  The only other view presented was that of Deborah Russell who appears to 
have been closely aligned with the journalists throughout this Panama Papers saga, hardly 
balanced. 
  
Further it is no excuse for the publisher to say that they didn’t know that I hadn’t been 
contacted particularly when both publishers listed their own journalists as authors of the 
article.  Obviously the publishers should have asked the journalists whether I had been 
contacted before publishing such a defamatory article.  It is the publisher’s responsibility to 
ensure fairness and balance. It is irrelevant as to how the article came to TVNZ they still had 
an obligation to ensure standards were met. 
  
It is not enough to publish an amended or follow up article.  If the original article is incorrect, 
unfair or unbalanced, the publisher should say so together with a public apology.  The 
reputational damage is done when the article is originally published.  People who read the 
original article are unlikely to re-read an amended version subsequently and may not see or 
make the connection to a follow up article. The follow up article actually compounded the 
error by stating The Panama Papers show Mr Thompson, who is Mossack Fonseca's main New 



11 
 

Zealand agent, told an Ecudorian client to avoid any countries that might subsequently enter 
into a double-tax agreement (DTA) with New Zealand.  Again, I did not tell the client anything, 
the power of attorney is simply limited to ensure that the company complied with the NZ 
legal requirements to be a look through company. 
  
I note that the power of attorney document provided by TVNZ does not show my signature 
and they have not produced any document that shows that I prepared it or even knew about 
it such as an accompanying email or other correspondence.  If at the time of publication they 
did not have any such other document to establish that I actually signed the power of attorney 
or to indicate that I prepared it, it is totally unreasonable to assert that I prepared it and that 
it was my advice or instructions.  It is common for documents prepared by third parties to be 
submitted to me which I may either sign or decline.   Just because my name appears on a 
document it doesn’t follow that I prepared the document.   The document provided by TVNZ 
could at best be described as a draft document and could not be regarded as advice or an 
instruction by me in any way.   The draft document states that the power of attorney could 
not be used in a country with which NZ had a double tax agreement.   The reason for this was 
to ensure that the subject company continued to meet the NZ legal requirements to be a look 
through company, it had nothing to do with avoiding any disclosure requirements.   The 
document provided by TVNZ does not refer to an information sharing agreement and there is 
nothing y to suggest that the restriction set out in the document was for any purpose of 
avoiding disclosure requirements other than the journalists’ imagination.  As set out by TVNZ 
in their response there is no double tax agreement between NZ and Ecuador so what possible 
disclosure requirements could be avoided in that particular case. 
  
The draft power of attorney document simply restricts the use of the power of attorney to 
countries with which NZ does not have a double tax agreement.  It is not an instruction or 
advice it is a simple limitation.  An analogy could be made with a driver’s licence authorising 
the holder to drive a motor car but not a motor cycle or truck.  The driver’s licence is not an 
advice or instruction not to drive a motor cycle or truck it is simply authorisation to drive a 
motor car.  The draft document does not come within any of the definitions of instruction or 
advice referred to by TVNZ in italics below: 
  
The Merriam-Webster dictionary defines instruct as: 
2 : to provide with authoritative information or advice to provide with authoritative 
information or advice 
  
Full Definition of advise 
transitive verb 
1a : to give (someone) a recommendation about what should be done : to give advice to 
<advise her to try a drier climate> 
b : caution, warn <advise them of the consequences> 
c : recommend <advise prudence> 
intransitive verb 
: to give a recommendation about what should be done <advise on legal matters> 
  



12 
 

The draft document provided by TVNZ cannot in any way be described as authoritive 
information, advice, recommendation, caution, warning or instruction provided by me at 
all.  It certainly cannot be described as “specifically advised” as stated in the article. 
  
To summarise 
  

1.       The article says I “specifically advised” when there is no evidence of any such advice 
and apparently the only document available that has now been provided by TVNZ is the 
power of attorney which is possibly only a draft document.  A stretched interpretation of 
“advise” cannot justify the use of the words “specifically advised”. 

2.       No evidence has been provided to show that the purpose of any alleged advice was to 
avoid any disclosure rule.  In fact no disclosure rule exists.  Even the title should have some 
element of accuracy.  To date neither TVNZ nor RNZ has been able to detail any disclosure 
rule that has been sidestepped.  To say in the title that I advised how to sidestep disclosure 
rules when no advice was given and there is no disclosure rule in any case is unfair and 
unbalanced. 

3.       The use of the words “information sharing agreements” (especially following the word 
“specifically”) is misleading when the actual wording in the document is “double tax 
agreements” 

4.       The article is unfair and unbalanced in that I was not requested to comment despite the 
authors attributing actions and purposes to me that are damaging to my reputation without 
any evidence of such.  Given the technical nature of some of the issues and potential damage 
to my reputation and career, it was even more important to seek my comments before 
publishing.  

5.       The article is unfair and unbalanced in that it states that I get most of my business from 
Latin American clients.  This is factually incorrect and the publisher had no basis to state this 
as a fact. 

6.       The authors/publishers clearly got the wrong end of the stick on this article but still 
refuse to acknowledge this. 

7.       As previously stated I request a full retraction of the article and apology from the 
publishers. 

 
Response from RNZ 
 
Thank you for the opportunity to provide further comment on Mr Thompson's submission to 
his complaint.  RNZ stands by the published story and our initial comments provided in 
response to Mr Thompson's complaint. 
  



13 
 

RNZ observes that under section 14 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990 our right to 
impart information and our audience's right to receive information is protected. There is a 
strong public interest in the topic of this article and in a free and democratic society such as 
ours, it is imperative that the value of such freedom of speech is protected. The article 
complained of must fall in the category of "high-value" speech as it addresses matters of 
confidence in New Zealand's taxation and legislation systems and it is noted that the 
government called for, and has received, a high-level review on the overall matters raised by 
the "Panama Papers".  To uphold any aspect of a complaint such as that put forward on this 
occasion would be an unwarranted limitation on the freedom of speech rights of a publisher 
such as RNZ to report the valid views of an expert, such as on this occasion Massey University's 
senior lecturer in taxation Deborah Russell, let alone report on the matters raised by the 
release of the "Panama Papers". 
  
Accuracy 
RNZ again submits that the term “NZ disclosure rules” in a headline is an acceptable shorthand 
term for, or an abbreviated description of, the complex regime of international information 
sharing agreements, double taxation arrangements and disclosure regimes that are currently 
in place and referred to in the item. Likewise, it is meaningful to a lay audience to describe a 
“double tax agreement” as an “information sharing agreement”.  This does not breach any of 
the standards nominated. 
  
RNZ notes that the story was written with the lay reader in mind, as should be the case, rather 
than a more painstaking analysis which might be expected in a chartered accountants' or 
lawyers' industry journal for example.   As is the case with other regimes, for example 
Copyright, where there is a complex arrangement of international treaties, domestic 
legislation, and other agreements, it is a perfectly legitimate journalistic tool to refer to such 
a regime as a set of "rules". The complainant suggests that there is no specific "disclosure 
rule" but this misses the point that the term is used in reference to describe the overall 
regime.  RNZ submits that the audience would not have been misled by this term. 
  
There is the point too that the phrase “presumably to side-step the disclosure system”, which 
was subsequently removed from the story, cannot be considered under the accuracy standard 
as it is clearly a statement of opinion. 
  
Separately, the complainant has used terms in his submissions such as "alleged advice" and 
states quite clearly that "no advice was given" (point 2 of the summary refers).  This is 
contrary to comments contained in his earlier emails to RNZ and TVNZ which we would be 
happy to disclose to the Authority if required, however in the meantime we refer the 
complainant to his email of June 23, 2016 at 12.16pm where he states in part that "Firstly the 
advice never referred to…." and again "The purpose the advice was given should have been 
evident from the documents……".  RNZ submits that the complainant cannot both refer to 
advice given in the above terms in that email to RNZ and then later in his submission to OMSA 
suggest that the advice was not given. 
  
The complainant points out that the power of attorney document referred to was not signed 
by him and claims further that we were not able to produce “any document that shows that 
I prepared it or even knew about it…”.  RNZ can provide to the Authority, if requested, a near 



14 
 

identical power of attorney document with almost identical wording that is signed by the 
complainant and other power of attorney drafts that contain similar wording.  In light of the 
above it would appear difficult for the complainant to deny knowledge of the power of 
attorney documents referred to in the article. 
  
Nothing in the above suggests that anything published in the article was inaccurate. 
  
Fairness 
RNZ rejects the notion that the complainant has been unfairly treated.  At point 4 of his 
summary the complainant claims that he was not requested to comment however this is not 
the case.  There has been contact between Mr Thompson and reporters prior to this article 
being published in relation to another article and it was open to RNZ to rely on the content of 
those exchanges, as well as having formed a view of Mr Thompson’s position in regard to the 
“Panama Papers” when preparing subsequent articles.  As a precaution, external legal advice 
was also sought before the article in question was published.  As well, RNZ had at its disposal 
documents revealed in the "Panama Papers" and there is no question of the authenticity of 
those papers.  Again, if necessary, RNZ would be happy to disclose to the Authority the 
correspondence referred to. 
  
The article was critical of Mr Thompson, but that does not mean it was unfair.  From time to 
time, people named in articles can expect criticism, even trenchant criticism, but unless some 
significant harm accrues from the article the matter can be taken no further under the 
standards.  Arising from the publicity around the “Panama Papers” due in part to the article 
complained of, the changes to the regime to be adopted by the government were by the 
complainant’s own admission “…unlikely to have much effect on his business because foreign 
trusts were only a very minor part it”.   It is difficult therefore to see what harm if any has 
accrued to the complainant so a complaint under fairness must fail. 
  
Shortly after the article was published and Mr Thompson’s correspondence was received by 
RNZ, we did remove the phrase “presumably to side-step the disclosure system” in response 
to his inquiry.  The timely response on RNZ’s part would suggest that if indeed it was a matter 
to be considered under the fairness standard, it is now settled by that action on our part.  For 
the Authority’s information, Mr Thompson’s inquiry was treated seriously by RNZ, and the 
wider consortium of journalists, with a joint meeting being held for the duration of 
approximately one hour in which each of the points he raised was carefully considered. 
  
In the end, if the complainant is still aggrieved, RNZ would be happy to arrange a further 
interview to explore these matters further. In that regard, he is welcome to get in touch with 
our Digital News Editor, Alex van Wel atAlex.VanWel@radionz.co.nz  to make the necessary 
arrangements.  In view of the release of the "Shewan" report since this article was published, 
and the government's adoption of all but one of that report's recommendations, it may be 
timely for such an interview to take place. 
  
Balance 
With regards to "balance", RNZ submits that over the period of current interest in this topic, 
Mr Thompson's views were put to our audience.   We refer the Authority to: 
  

mailto:Alex.VanWel@radionz.co.nz


15 
 

http://www.radionz.co.nz/news/business/307471/mossack-fonseca-agent-reacts-to-review 
  
as an example of RNZ drawing the audience's attention to the fact that other significant points 
of view exist on this topic which is what the standard requires.  There is the point too that our 
audience would also have been aware of Mr Thompson's position through coverage in other 
media during the period of current interest. 
  
In summary then RNZ stands by the story and for the reasons outlined rejects the notion that 
any of the matters raised go to a point to suggest that a threshold has been met for any of 
the standards to be breached. 
  
We trust the above is of assistance to the Authority. 
 

http://www.radionz.co.nz/news/business/307471/mossack-fonseca-agent-reacts-to-review

